ابراهیم شیری

سیاسی – اجتماعی – اقتصادی (تحلیلی- تحقیقی)

گاهنامۀ هنر و مبارزه

اوت 2011

 در ادامۀ

وبلاگ میان فرهنگی ایران 

http//:interculturel.blogfa.com

کارگاه نقد ادبیاوت 2005

دربارۀ «سه خدمتکار» نوشتۀ گلی ترقی

 و تشابه بازی زبانی با مهشید امیر شاهی

اخیرا ایمیلی به دستم رسید که حاوی تعدادی لینک در یوتوب بود. صدای آمریکا برنامه ای تحت عنوان «میز گردی با شما» گفتگویی با مهشید امیر شاهی اختصاص داده بود و من برای نخستین بار دریافتم که ایران نویسندۀ معاصر برجسته ای هم داشته است و من بی خبر بودم.

از روی کنجکاوی با عبور از وراجی هایی دربارۀ «شهبانو» در آغاز برنامه توسط گویندۀ تلویزیون، سرانجام رسیدیم به خود مصاحبه…و دقایقی چند پای تحلیل مهشید امیر شاهی در مورد نقش روشنفکران در انقلاب 1357 نشستم، و خیلی زود فیلم را متوقف کردم. با این وجود باز هم از روی کنجکاوی سایتی را پیدا کردم که آثار این نویسندۀ برجسته را منتشر کرده بود، و در آن جا نیز به سرعت چند سطری را خواندم و به دلیل حجم کارهایم کلیک خداحافظی را فشار دادم. با این وجود باید بگویم که در این گشت و گذار سریع به دو نتیجۀ تازه رسیدم : به نظرم رسید که تشابه بسیار زیادی بین نوشته های گلی ترقی  – خصوصا در بازی زبانی – و مهشید امیر شاهی وجود دارد.

ولی نکتۀ مهمتر این است که امروز می توانم بگویم که نوشته های این دو نویسنده تا حدود خیلی زیادی به پیکرۀ عناصر روبنایی جامعۀ اشرافیت فئودالی در ایران تعلق دارند. این دو نویسنده متعلق به طبقۀ حاکم در جامعه ای هستند که هنوز ساخت و ساز آن با فئودالیته فاصله نگرفته  است. به عبارت دیگر ایران در مقطع انقلاب 1357 از دیدگاه طبقاتی در زمینۀ فرهنگی – دست کم در طیف طبقۀ حاکم – هنوز از دوران فئودالی خارج نشده بوده است، و دراین جا هنر یا چیزی که به عنوان هنر توسط صدای آمریکا  معرفی می شود – از دوران فئودالی الهام می گیرد.

به عنوان نتیجه گیری جانبی از تحلیل وضعیت ادبیات ایران در عصر پهلوی و تداوم آن در خارج از کشور در سال 2011 می توانیم بگوییم که بی دلیل نیست که آمریکاییان و اروپاییان  برای اجرای طرح های استعماریشان همیشه با ارتجاعی ترین ها هم پیمان شده اند، به عنوان مثال در لیبی می بینیم، در این ماه رمضان، با القاعده روزۀ سرگنجشگی می گیرند. اپوزیسیون های ایرانی نیز – در هر صورت آن چه که در عرصۀ فرهنگی و هنری نشان داده اند – هیج تفاوتی با القاعده نداشته است. در هر صورت اگر ظاهرا از جامعۀ مدنی حرف می زنند (که البته کمونیست ها خیلی خوب می دانند که مسائل و مشکلات بیشتر زیربنایی هستند و جامعۀ مدنی و دولت غیر مذهبی مفتش هم می تواند خیلی گران باشد – مثل حقوق بشر) ولی از دیدگاه استراتژیک همان نقشی را برای امپریالیست آمریکا باز می کنند که القاعده در طرح های دراز مدت برای آنها ایفا می کند.

حمید محوی

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

اطلاعات

این نوشته در اوت 12, 2011 بدست فرستاده شد.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: