ابراهیم شیری

سیاسی – اجتماعی – اقتصادی (تحلیلی- تحقیقی)

در این شب عیدی، چه بنویسم؟

مادرم
مرا ندید و چشم بر جهان بست!
مادرم “شمس الملوک” نام داشت. از دار دنیا، نه ملک داشت و نه از طایفه مُلوک بود. پولی نداشت که حساب بانکی داشته باشد، اما فامیلش “بانکی” بود. البته شمس الملوک نافعی هم نامیده می شد و این دومی زیبنده اش بود، زیرا نفعش به همه می رسید، همانقدر که همه از زیانش در امان بودند.
اینها را بی جهت نمی نویسم، بلکه از سر درد می نویسم. چرا؟
امروز خواهرم که همسر جناب آقای محمد علی عموئی است و غمخوار فراز و فرودهای حیرت انگیز زندگی او، از تهران تلفن کرد. با این تصور که پیشدستی کرده و خواسته عید را تبریک بگوید، فورا و با خنده گفتم، هنوز زود است! افسرده و غمگین گفت، شاید هنوز زود بود.
سکوت کردم تا بلکه معنای جمله اش را دریابم. بویژه در این دوران که هر حرف و سخنی در لفافه ای از احتیاط پیچیده می شود. سکوت طولانی نشد. خواهرم با صدائی آرام گفت: مادرمان ساعتی پیش از همه ما خداحافظی کرد و چشم بر جهان بست. تا آخرین لحظات هم بر این تصور بود که تو را پس از سالها دوری خواهد دید، که نشد و ندید!
بغض در این گوشه مهاجرت و دوری از وطنی که دلم برایش پر می کشد، در گلویم شکست. تلفن را از شبنم دردی که بر آن نشسته بود با کف دستی که می لرزید پاک کردم و پرسیدم: مراسمی می گیرید؟
گفت: آقای عموئی نظرش یادبودی در مسجد جامع شهرک قدس بود و همین کار را هم کردیم. برای ساعت 3 تا 5/4 بعد از ظهر یکشنبه29 اسفند وقت گرفته ایم. شهرک قدس- فاز 3 خیابان حسن صیف.
گفتم: در روزنامه آگهی داده اید؟
گفت: تعطیلات عید است و روزنامه ها منتشر نمی شوند. به دوستان و آشنایان خبر داده ایم.
گفتم: من هم در یک گوشه وبلاگی که دارم می نویسم. امیدوارم اقلا این آگهی را فیلتر نکنند و اهل درد و عشق به میهن آن را خوانده و بیآیند. هر سایت و وبلاگی، اگر در انتشار این خبر یاری کند، آنوقت جای خالی مطبوعاتی که نیستند تا آگهی یادبود را منتشر کنند، پر خواهد شد.
حرف دیگری رد و بدل نشد که در ادامه این یادداشت کوتاه بنویسم.
نوروز همه تان پیروز و شیرینی عید به کامتان.

پاسخی بگذارید

اطلاعات

این نوشته در مارس 17, 2011 بدست فرستاده شد.
